world of beauty 2017 podzim

incheba - Pro zobrazení tohoto reklamního prvku potřebujete Flash Player

Veletrh větrné energie WindEnergy Hamburg 2018

Nürnbergmesse

INTERNORGA 2018 - inovativní, inspirující

INTERNORGA 2018 - inovativní, inspirující

9. - 13. března 2018, Messe Hamburg

Stavební veletrh FOR ARCH je pro všechny: START-UP balíček

Stavební veletrh FOR ARCH je pro všechny: START-UP balíček

Letošní ročník mezinárodního stavebního veletrhu FOR ARCH (19. - 23. září 2017) se zaměřuje i na menší a začínající firmy. Převážná většina z nich má dojem, že je pro ně tento veletrh příliš velký neb ...

Cesta zemědělstvím - Podtitul letošního ročníku Země živitelky

Cesta zemědělstvím - Podtitul letošního ročníku Země živitelky

Země živitelka je mezinárodní agrosalón s více než 100 tisíci návštěvníky a stovkami českých i zahraničních vystavovatelů. Letošní ročník bude přelomový. Přinese množství novinek, jednotlivé zemědělsk ...

grand prix vinex

POWTECH 2017

zpět

Jak se rodila Flora Olomouc

Publikováno: 11.6.2009 00:00

Autor: EuroExpo

Jak se rodila Flora Olomouc

Olomoucké zahradnické výstavy měly loni kulatiny. Před jednapadesáti lety právě v Olomouci započala tradice mezinárodních výstav květin a zeleně, které do hanácké metropole přilákaly a stále přitahuje tisíce návštěvníků a věhlas Flory Olomouc přesáhl hranice regionu i země. Zahradnické výstavy se dnes konají i na jiných výstavištích v republice, ovšem Flora Olomouc má svůj neopakovatelný zvuk a výjimečné postavení – je totiž považována za kolébku těchto výstav.
Počátky a vývojem zahradnických výstav v Olomouci provází ředitel výstaviště Flora Olomouc a autor mnoha expozic Ing. arch Zdeněk Štefka, CSc.

Start zahradnických výstav
Skutečnost, že se v Olomouci zrodila taková tradice zahradnických výstav, nebyl náhodný a nezrodil se ve vzduchoprázdnu. Na počátku – někdy v polovině minulého století – byly výstavy okresního měřítka, které se rozrostly ve výstavy celostátní a posléze mezinárodní.
Startovací akcí se stala Výstava květin podniků místního hospodářství v roce 1958, kterou obsadily tehdejší podniky z Olomouce a přilehlých měst. Vysokou návštěvností naznačila, že po takových akcích je ve společnosti značná poptávka. Tedy žádný div, že v následujících letech přišla rychlá akcelerace.

Hvězdná šedesátá léta
Třetí ročník výstavy v roce 1960 se už konal jako celostátní výstava okrasného zahradnictví. Stoupající zájem vystavovatelů i veřejnosti se plně projevil v roce 1964, na kterou přijelo na 330 000 lidí. Ročník 1964 byl výjimečný také svou mezinárodností – poprvé v Olomouci předvedli své květiny pěstitelé z Dánska, Holandska a tehdejší NDR. Počet návštěvníků opět stoupl – na půl milionu.
V roce 1967 se další ročník výstavy konal již pod názvem Flora Olomouc a od tohoto roku se výstava začala dělit na etapy – tehdy to byly dokonce tři, a to jarní, letní a podzimní. A tento fakt, že výstava umožnila pohled na květiny v širším vegetačním pásnu, výrazně rozšířil rádius i atraktivitu výstavy.
Kromě toho se zvětšil také časový prostor celkového trvání, čehož toho roku využilo 840 000 návštěvníků. To je počet, který do dnešních dnů nebyl překonán.
Nejvýznamnější událostí ročníku 1967 se stal nový ústřední výstavní pavilon (pavilon A), tvořící dodnes dominantu výstavy. Na počest nového pavilonu zkrášleného bohatou květinovou výzdobou se v něm v roce 1967 uskutečnila za mimořádného zájmu první soutěž krásny v Československu – Miss Flora.

Pak přišel útlum
Razance, s jakou se Flora Olomouc rozjela v šedesátých letech minulého století, bohužel neměla dlouhého trvání. Na počátku let sedmdesátých byla připravena řada projektů, jejichž cílem bylo vytvořit z této akce střed květinového dění a obchodu v rámci Evropy. Objevily se úvahy o zřízení květinové burzy v Olomouci a potenciální zahraniční investoři se netajili mnoha přednostmi tohoto záměru ve snaze exportovat své výrobky z Olomouce na východ a na jih. S výstavou Flora Olomouc se začalo uvažovat v mezinárodním měřítku v evropském centru výstav BIE v Paříži, dostala se na seznam možných velkých výstav okrasného zahradnictví v hierarchii AIPH v Haagu.
Zamrzlá politická situace však těmto záměrům nepřála a velkorysá koncepce rozvoje výstavy v sedmdesátých letech přestala být aktuální. Květinové výstavy se tedy postupně stávaly víceméně lokálními, i když ve veřejnosti neztrácely na popularitě, a tudíž měly stále vysokou návštěvnost. Nezájem státu o rozvoj této výstavy však vedl ke snižování dotací, což se logicky na výstavě muselo projevit.
Utrpělo výstaviště, které se přestalo rozrůstat a na patřičné úrovni i udržovat. Výstavy s jarní i letní etapou přesto probíhaly i nadále v původně lichých letech, v sudých se o ně Olomouc dělila s Bratislavou. Tento rytmus trval do roku 1989.

Současnost
V současné době drží Flora Olomouc svůj kredit u odborné i laické veřejnosti. Je nadále jedinou výstavou svého druhu v České republice, která si stále udržuje vysokou estetickou úroveň. Svým posláním, tradicí a unikátním umístěním v centru městských parků dotváří obraz městě a jeho podobu. Významně tak participuje i na novodobé koncepci města jako mimořádně zajímavé turistické destinaci, a to nejen v domácím, ale i v mezinárodním měřítku.
Neuvěřitelné je, že to vše funguje i přesto, že některá zařízení a vybavení pamatují samotné počátky výstaviště. Modernizace, která byla plánována už před desítkami let, je už otázkou dalšího bytí a nebytí výstaviště. V současné době chybí odpovídající logistické zázemí pro vystavovatele, klimatizace v pavilonech, parkovací místa… Dobrou zprávou však je, že dominantní pavilon, který už zažil hodně ročníků, se v brzké době dočká zásadní rekonstrukce. Což dozajista přispěje k dalšímu zvýšení estetického působení výstav v Olomouci, která se stala Mekkou květinových, zahradnických výstav a zeleně u nás.

Mimořádné postavení Olomouce
Otázkou je, proč právě v Olomouci vznikla tradice květinových výstav a proč se právě tam rozvinula.
Olomoucké výstaviště jako jediný výstavní areál v naší republice má své jedinečné specifikum. Je to mix výstaviště a parků, navíc v historickém kontextu. A právě z tohoto hlediska se zde stala dominantním předmětem zájmu výstavnictví zeleň se všemi aspekty od nejširšího řešení krajiny, přes zeleň v měřítku města, okolí domků a rekreačních chalup, drobnou architekturu v zeleni až po detail zařizovacích předmětů v zahradě.
Výstavy se konají v areálech Smetanových, Čechovových a Bezručových sadů, využívají jedinečný potenciál Botanické zahrady i staveb v rámci sadů. Takové prostředí je pro květinové a zahradnické výstavy doslova ideální. Dotváří atmosféru výstav a zároveň kultivuje vnímání návštěvníků.
Zeleň, která je svým kulturně výchovným posláním a hygienickým významem aktivní součástí životního prostředí a jeho nezastupitelnou komponentou, je při výstavách akcentována v nejrůznějších podobách.
Tvůrčí tým výstavy vždy měl a má na mysli následující motto: Úcta, jakou člověk chová k přírodě, je v měřítku celého národa vedle jeho technických, vědeckých, sociálních a uměleckých vymožeností nejlepším svědectvím jeho kulturní vyspělosti. Zeleň umocňuje estetické nároky a zušlechťuje mezilidské vztahy.

http://www.flora-ol.cz

verze pro tisk >

Další články:

- SILMO 2015 - svět brýlí a oční optiky v Paříži

- SILMO 2015 - svět brýlí a oční optiky v Paříži

- SVĚT BETONU v Paříži

- INTERMAT 2015 a WORLD OF CONCRETE EUROPE

- ZEMĚDĚLSKÝ TÝDEN V PAŘÍŽI

- Zemědělský týden v Paříži

- Česká účast v Lyonu s podporou MPO

- SIMA - SIMAGENA 2015 v předstihu

- SIAL útočí na naše chuťové a čichové smysly

- Premiéra veletrhu WNE 2014

- Brýle a oční optika SILMO Paříž 2014

- SILMO Mondial de l´Optique, Paříž 2014

- SIAL 2014 slaví 50. výročí

- České firmy se představují na EUROSATORY 2014

- WORLD NUCLEAR EXHIBITION Paříž

- BIOMASA A BIOENERGIE v Hamburku

- EUROPAIN 2014 Celosvětové setkání pekařů a cukrářů

- Veletrh vodárenských odborníků v Alžírsku

- BIOMASA A BIOENERGIE 2014 v Hamburku

- EUROPAIN 2014 - největší pekárna a cukrárna v Paříži

Veletržní areál Messe Karlsruhe

Copyright ©2009-2017: Euroveletrhy.cz
Provozovatelem veletržního portálu euroexpo.cz je vydavatelství EUROEXPO
Ortenovo náměstí 2, 170 00 Praha 7
tel.: 266 007 226, 603 230 648
e-mail: redakce@euroveletrhy.cz
KONTAKT, O PROJEKTU

KONTAKT
O PROJEKTU
JAK PUBLIKOVAT A INZEROVAT
PRO PARTNERY

Vyhledávání:

OK
}